HERBERG NU
18 januari 2025
Herberg Nu is een bijzondere nieuwe dansvoorstelling van Dansgroep Haarlem en Haya Maëla.
Een impactvolle voorstelling, geïnspireerd op het gedicht Herberg van de beroemde Perzische soefimeester en dichter Rumi.
In deze voorstelling staan het toelaten en beleven van emoties centraal. Verdriet, woede, onmacht, het zijn voor veel mensen bekende emoties. Er leven zorgen over bestaansrecht. Mensen vragen aandacht in demonstraties, met acties en op social media. Maar wie luistert naar boosheid? Wie kun je nog vertrouwen? Het lijkt of we niet meer bij machte zijn mensen hun verhaal te laten vertellen, naar ze te luisteren. En hoe goed kunnen we naar onszelf luisteren, zijn we in staat emoties toe te laten maar ook weer te laten gaan?
In de huidige tijd van conflicten en polarisatie is het belangrijk om te blijven luisteren naar de ander zonder oordeel of tegenspraak. En dat is precies wat de dansers in Herberg Nu willen doen. Op een dansante manier leggen zij contact met het publiek en stellen zij zich op als een herbergier: gastvrij en open voor dat wat is en komt.
SPEELLIJST
Zo 16 februari 2025, 15:00 uur
Bibliotheek Schalkwijk, Fie Carelsenplein 2, 2036 AM Haarlem
Tickets: € 7,50
In 2025 nog te zien op diverse locaties; blijf op de hoogte via website, socials en de nieuwsbrief
za 18 januari 2025, 20:00 uur
Verhalenhuis Haarlem, van Egmondstraat 7, 2024XL Haarlem-N
zo 29 december 2024, 15:00 uur en 20:00 uur
za 28 december 2024, 15:00 uur en 20:00 uur
vr 27 december 2024, PREMIÈRE, 20:00 uur
Rosenstock-Huessy Huis, Hagestraat 10, Haarlem
WILD & more
28 en 29 september 2024
Een afwisselend programma met drie choreografieën
Wild van Dansgroep Haarlem
De dansvoorstelling Wild ging met veel succes in première tijdens de Dansdagen Haarlem in een uitverkochte Schuur. Eind september is er nog een kans om het te zien!
Wild neemt je mee naar het wilde aspect in onszelf. Zijn we nog in contact met onze wilde man of vrouw? Hoe authentiek, ongetemd en ongecultiveerd zijn we nog? Hoeveel ruimte is er in ons leven om jezelf te zijn, in een wereld vol individualisering en invloeden van influencers? Wild neemt de balans in ieder van ons in relatie tot de mechanismes in de maatschappij onder de loep en kijkt naar wie je in je diepste wezen bent als je je losmaakt van al je rollen. Time to rewild yourself!
Choreografe Haya Maëla maakt dit werk met het archetype van de wilde mens in het achterhoofd, die leeft vanuit het besef onderdeel te zijn van de natuur en van een groter geheel. Maëla werkte samen met Patricia van Deutekom met de dansers vanuit improvisaties en eigen beleving, inmiddels een beproefde werkwijze.
Voorprogramma met twee korte choreografieën
Presentatie van de creatieve projectweek: “Sisyfus en de Dood”
Aan de hand van het mythologische verhaal van Sisyfus maakte een groep Haarlemse dansers, spelers en muzikanten in één week tijd een theaterstuk op een inspirerende locatie in België. De artistieke leiding ligt bij Roby Roest, Sarai Maëla en Haya Maëla. De groep toont een samenvatting van dit stuk voor Haarlemse publiek.
“Samen_Spel” door Dansverdieping
Een aantal zeer gedreven volwassen dansers vormt samen de groep Dansverdieping. Onder begeleiding van dansmaker Roby Roest presenteert de groep een eigen choreografie.
INFORMATIE
Zaterdag 28 september 2024, 19:30 uur
Zondag 29 september 2024, 15:00 uur en 19:30 uur
Locatie: Rosenstock-Huessy huis, Hagestraat 10, Haarlem
Tickets: normaal € 15,- / tot 30 jaar € 11,-
“Ik heb heel erg gelachen aan het begin, dat schuurde heel goed.”
“Het verhaal van begin tot eind was heel goed te volgen. Dat vond ik fijn als kijker en knap van de dansers!”
“Wat een prachtige avond was het. Het heeft een diepe indruk achtergelaten.”
“De dansers waren echt prachtig! Zo tot het gaatje en echt. En super mooi bij elkaar als groep.”
“Wat een reis. Ik heb genoten.”
“Fe|Male. Twee intense studies over de zoektocht van de authentieke mens: over afstoting en eenwording en over eenzaamheid en verbinding”
“Verbluffend waar mensen toe in staat zijn en een troost in duistere tijden.”
WILD
(als onderdeel van Fe|Male)
Premiére 14 april 2024
De nieuwe dansvoorstelling van Dansgroep Haarlem ‘Wild’ neemt je mee naar het wilde aspect in onszelf. Zijn we nog in contact met onze wilde man of vrouw? Hoe authentiek, ongetemd en ongecultiveerd zijn we nog?
Hoeveel ruimte is er in ons leven om jezelf te zijn, in een wereld vol individualisering en invloeden van influencers? Wild neemt de balans in
ieder van ons in relatie tot de mechanismes in de maatschappij onder de loep. Time to rewild yourself!
Choreografe Haya Maëla maakt dit werk met het archetype van de wilde mens in het achterhoofd, die leeft vanuit het besef onderdeel te zijn van de natuur en van een groter geheel. Maëla werkte samen met Patricia van Deutekom met de dansers vanuit improvisaties en eigen beleving, inmiddels een beproefde werkwijze.
Haya Maëla legt uit: “We bekleden in ons leven vele rollen. Als collega, buur, vriend of vriendin, noem maar op. Er wordt tegelijkertijd veel van ons verwacht. Door de maatschappij, binnen je huwelijk, influencers, je ouders, je bubbel, jezelf. Wat als al die verwachtingen en beïnvloeding je beknellen? Wat als je je losmaakt van al die rollen? Wie ben je dan in diepste wezen? Hoe ziet jouw meest authentieke zelf, je wilde natuur, er uit?”
In ’Wild’ wordt samengewerkt met choreografe Patricia van Deutekom, van LAVA Collective. en met de dansers vanuit improvisaties en eigen beleving. ‘Wild’ is een uitnodiging om je wildheid te leven.
‘Wild’ maakt onderdeel uit van de voorstelling ‘Fe|Male’ in de Schuur op 14 april 2024.
Dans Chantal Nieuw Beerta, Daan van der Es, Femke Lemon, Floortje Hendriks, Lois Rooseman, Romy Sluijs, Roby Roest, Susan Hoogbergen
Muziek Sarah Neutkens en Susumu Yokota
Duur 30 minuten
IBU
december 2022 / juni 2023
Ibu, moeder in het Indonesisch, was het tweede deel van een tweeluik waarin verschillende aspecten van het moeder-zijn voorbij kwamen. Ibu was de tegenhanger van de succesvolle locatievoorstelling Ayah, vader in het Indonesisch, uit 2017. In beide producties was een gastrol weggelegd voor dansers van de hoogste klas van Vooropleiding Haarlem, die een choreografie dansten van Lotte Dekkers en Kiki Boot.
De dansers vertelden persoonlijke verhalen. Moeders kennen vele gedaanten; liefhebbende en verstikkende moeders, biologische en pleegmoeders, dwaze en wijze moeders. Startlocatie voor Ibu was de majestueuze treurbeuk op het Prinsenhof in het centrum van Haarlem. Vervolgens was er een wandeling naar de Schuur, alwaar de voorstelling verder gedanst wordt.
Ibu is tot stand gekomen in samenwerking met Theater de Schuur en met steun van Stichting Danskunst Haarlem en de Gemeente Haarlem.
DAGBOEK 44 45
Juli 2021 / mei 2022
Dagboek 44 45 vertelde het verhaal van de 19 jaar jonge verzetsvrouw Hetty van der Togt die werd opgepakt door de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zij hield een dagboek bij over haar belevenissen in de gevangenissen, tijdens transporten en in het werkkamp nabij Dachau. Hetty schreef op alles wat ze maar kon vinden; stukjes karton, wc-papier en andere kleine briefjes. Deze stukken zijn pas na haar overlijden door haar kinderen gevonden.
Choreografe Maëla en de dansers zijn op zoek gegaan naar de mensen achter de namen in de dagboeknotities. Hoe hebben zij zich staande weten te houden onder de erbarmelijke omstandigheden? Wat betekent vriendschap en wanneer kies je voor jezelf? En hoe pak je je leven weer op als je het hebt overleefd?
“27 april ’45. Mams is jarig, de dag van ’t transport, maar tevens het verlaten van ’t concentratiekamp, buiten ’t prikkeldraad! Om drie uur gewekt. Vertrek in de regen. ’t Gaan was erg vermoeiend. Erge spierpijn. Prachtige natuur, maar de vermoeidheid bedierf ’t mooie van de natuur. Onderweg uitvoerig alle mogelijkheden besproken. Om ‘m te smeren. Hoogstwaarschijnlijk is de tocht 150 km.”
Uit: Dagboek van Hetty van der Togt
PUSHING
Maart 2020
‘Pushing’ is gemaakt voor de unieke locatie van de bruine kroeg De Flapcan in Haarlem tijdens het Theater aan de Toog festival. ‘Pushing’ liet zien hoe zes mensen zich staande proberen te houden in deze veeleisende maatschappij. Om hun sociale isolement en gevoel van onvermogen niet te voelen benevelen zij zich met drank en drugs. De gevoelens van verbondenheid die dan ontstaan blijken vals en de verwarring die ontstaat is wezenlijk. Toch ontstaat uiteindelijk een opening.
Dansers: Roby Roest, Daan van der Es, Laude Emanuel, Ellen van Reemst, Sarai Maëla, Chantal Nieuw Beerta
Choreografie: Haya Maëla
Muziek: Kitecrash (Kiteman & band)
(Vanwege het Corona-virus is deze voorstelling uitgesteld naar een nog nader te bepalen datum.)
LACRIMOSA
oktober 2018
Op uitnodiging van De Haarlemse Viooldiva’s heeft Dansgroep Haarlem voor de 2de keer meegewerkt aan een optreden in de voormalige gevangenis De Koepel. Haya Maëla heeft een choreografie gemaakt op Lacrimosa uit het requiem van Mozart. Het muziekstuk en de dansers werden begeleid door een speciaal samengesteld muziekensemble en het Bavo-koor de Cantorij.
DE RODE SCHILDPAD
juni 2018
De rode schildpad was een magische dansvoorstelling, een bewerking van de bekroonde animatiefilm ‘The red turtle’ van Michael Dudok de Wit.
De rode schildpad is een sprookje over de cyclus van leven en dood met thema’s als eenzaamheid, overleven, hoop en wanhoop, liefde en uiteindelijk loslaten. Haya Maëla was verantwoordelijk voor het artistieke concept en heeft dit jaar gekozen om in deze productie Dansgroep Haarlem, Dans Vooropleiding Haarlem en alle leerlingen van Danshuis Haarlem samen te brengen.
De dansers van Dansgroep Haarlem vertolkten de hoofdrollen en zetten het geraamte van deze grote productie neer. Tijdens de drie voorstellingen in de schouwburg van Haarlem werd het publiek op indringende wijze meegenomen in het verhaal. De vormgeving was erop gericht om de afstand tussen dansers en publiek te verkleinen. Door een catwalk een deel van de zaal in te gaan, vond de dans meer tussen het publiek plaats en werd de vierde wand doorbroken.
AYAH
mei 2017
AYAH (vader in het Indonesisch)
Vaders zijn er in vele soorten en mate; biologische vader, stiefvader, belangrijk persoon in je leven die de rol van vader vervult, een lieve vader, een afstandelijke vader, een strenge vader, een vader die er niet is. En hoe is het eigenlijk om vader te zijn? Wat betekent (je) vader voor je?
Samen met de dansers onderzocht choreograaf Haya Maëla de rol van vader, Ayah, in hun leven. Deze voorstelling werd gemaakt vanwege het tienjarig bestaan van de Dansvooropleiding en het vijfjarige jubileum van Dansgroep Haarlem.
SPEECHLESS DIALOGUE
april 2016
Twee dansstukken in één productie. Speechless Dialogue liet met ‘Melilla’ de reis van een groep vluchtelingen zien. En met ‘De Herberg’ lieten de dansers zien dat zij een herberg willen zijn voor hun publiek. De choreografieën lieten voelen hoe het is als mensen onze grenzen overkomen.
De kracht van dans, juist omdat het zonder woorden is, is onmiskenbaar en op een eigen manier toegankelijk. Het laat ruimte voor individuele beleving en biedt openingen voor verbinding, bewustzijn en verwerking. De inhoud van beide dansstukken benadrukt deze aspecten op een bijzondere manier. De dansers verbeelden, confronteren, luisteren en verbinden mensen. En daar, op de vloer, in het moment, ontstond de dans.
Speechless Dialogue richtte zich op diverse doelgroepen binnen de samenleving, zoals asielzoekers, middelbare scholieren, politici, bezoekers van ontmoetingsplekken in een stad, betrokken en/of geïnteresseerde burgers.
DE HERBERG
november 2015
Dansgroep Haarlem brengt opnieuw haar voorstelling ‘De Herberg’, geïnspireerd op het gelijknamige gedicht van de Perzische dichter Rumi. Tijdens deze bijzondere voorstelling maakte het publiek een indringende reis, waarna de dansers een herberg willen zijn voor hun publiek.
Samen met de jonge maker Christoph Eberl heeft Haya Maëla deze choreografie verder uitgewerkt en verdiept. Ook is de cast van dansers uitgebreid, ten opzichte van de eerste opvoering, zodat elke voorstelling door andere dansers wordt gedanst. Omdat de dansers zelf een grote invloed uitoefenen op het verloop en de inhoud van het stuk, was iedere voorstelling anders.
CHOREOGRAFIE: Haya Maëla i.s.m. Christoph Eberl
MELILLA
2015
Hoe voelt het om je als vluchteling in Niemandsland te bevinden? Hoe is het om ondergronds te moeten gaan? Melilla laat de wanhoop en tegelijkertijd de vastberadenheid van deze mensen zien om te vluchten naar een veilig en beter leven.
Het Niemandsland was vormgegeven door twee rijen hekken waarvan de eerste rij de grens van en naar Europa weergeeft. Met de tweede rij als metafoor voor het daadwerkelijk integreren in de maatschappij. Hoe moeilijk het is om echt door te pakken en geaccepteerd te worden?
Choreografie: Haya Maëla en Merel Schrama
Muziek: Ronin van Nik Bärtsch
ROADTRIP
2014
Een reis van leerling naar danskunstenaar “Waar ben ik als danser naar op weg?” Roadtrip vertelde de weg van jonge leerling tot gevestigde danskunstenaar. Dansgroep Haarlem en diverse gastdansers uit binnen- en buitenland vertegenwoordigden allen verschillende delen van de reis langs deze weg vol passie, ambitie, twijfel, groei, pijn en geluk.
De productie bestond uit zeven choreografieën. Elke choreografie liet zien in welke fase van hun danskunstenaarschap de dansers zich bevonden. Zo zagen we de nieuwsgierigheid, de discipline en de drang om te onderzoeken van de individuele dansers voorbij komen.
WAT LOS EN VAST ZIT
mei 2014
Een vierluik met alle choreografieën die in het seizoen 2013/2014 zijn gemaakt. Een quote van Shakespeare over tijd was de inspiratiebron om een stuk te maken voor een jubileumvoorstelling van de Haarlemse Theatergroep Eglentier. Choreografen Haya Maëla en Damar Lamers maakten met ‘Time = Not’ een intense choreografie op muziek van Jonny Greenwood.
Het dansstuk ‘Waar Ben Ik?’ gaf ruimte aan acht dansers die vier korte duetten maakten. Deze duetten zijn na meerdere workshops door een aantal gastdocenten over partnering ontstaan.
Het derde stuk, de première van ‘Migration of sole’, heeft gastchoreograaf Jason de Witt in een aantal repetities met alle twaalf dansers van de groep. Opdracht was om de groep na te laten denken hoe zij op weg zouden gaan naar een plek beter dan die waar we zijn.
Het slotstuk was een korte choreografie van Haya Maëla, ‘6PK’. Zes dansers zetten deze bewerking fantastisch neer.
OPERA CARMEN
juli 2014
Dansgroep Haarlem kreeg een uitnodiging om een bijdrage te leveren aan een eigentijdse bewerking van de opera Carmen door Koor Lokaal uit Haarlem. Nynke van den Bergh liet haar regie van de opera draaien om universele vragen als: Wanneer is een mens volledig vrij? Kun je volledig vrij zijn? En word je daar altijd gelukkig van? Danseressen Merel Schrama en Haya Maëla hebben hier diverse choreografieën voor gemaakt.
6 PK
mei 2014
Haya Maëla heeft een korte choreografie gemaakt voor zes dansers van de groep voor de leerlingen-voorstelling van Danshuis Haarlem, getiteld ‘Paarden’. Het stuk, gedanst op muziek van gitarist Pat Metheny, gaat over wild, ongetemd, vrij.
MIGRATION OF SOLE
mei 2014
De choreografie die gastchoreograaf Jason de Witt heeft gemaakt voor de groep heet ‘Migration of sole’. Migratie van de mens, naar een plek, beter dan waar we zijn. In een klein aantal repetities heeft de Jason de Witt dit korte stuk gemaakt voor alle twaalf dansers van de groep. Zijn stijl kenmerkt zich door grote dynamische uitdagingen en ‘Migration of sole’ gaf ruimte voor duetten en ensemblewerk.
VIER DUETTEN
januari 2014
In de periode november t/m januari hebben acht dansers van de groep gewerkt aan vier duetten.
Aan de hand van de vraag “Waar ben ik” hebben de dansers zelf een concept geschreven en uitgewerkt. Om de dansers voor te bereiden op het creëren van dansmateriaal en partnerwerk, hebben drie gastdocenten een workshop partnering gegeven. De drie gastdocenten waren choreografe Didy Veldman, docente Manja de Zwart en docent Jason de Witt.
TIME IS NOT
oktober 2013
Op uitnodiging van de Haarlemse Theatergroep Eglentier hebben choreografen Haya Maëla en Damar Lamers met zeven jonge dansers een dans gemaakt naar aanleiding van een quote van Shakespeare over de tijd. Samen met twee theaterstukken en een expositie van vele beeldende kunstenaars, alles gemaakt vanuit dezelfde quote, werd het publiek getrakteerd op een gevarieerde avond. De muziek was van Jonny Greenwood (Radiohead). Kunstenares Stance Oonk maakte een tekening, waarvan een projectie gebruikt werd tijdens de voorstelling.
TENDER HOOKS (bewerking)
juni 2013
De Haarlemse choreografe Didy Veldman heeft een bewerking van het stuk, dat zij oorspronkelijk maakte in 2000, gemaakt. De choreografie was gebaseerd op de noodzaak om verbindingen aan te gaan in onze samenleving. Door middel van onderzoek en improvisatie ontstond een lichaamstaal die relateert aan het gevoel van isolatie of de drang om contact te maken.
SACRE DU PRINTEMPS
2013
Een verkorte bewerking van dit beroemde ballet waarvan de eerste voorstelling, in mei 1913, voortijdig afgebroken moest worden, omdat het publiek zeer verdeeld was over het thema en de kwaliteit van de dans. Ze gingen daarom letterlijk met elkaar op de vuist.
Choreografen Haya Maëla en Damar Lamers gingen dieper in op het thema ‘offeren’. In het verhaal, gebaseerd op oude Russische rituelen, wordt een maagd geofferd om de vruchtbaarheid van het land en het volk te vergroten. Hoe is het om iets wat je heel dierbaar is te offeren? Wat heb je nodig als individu, maar ook als groep, om dat offer te kunnen volbrengen?
SCHAAKSPEL
2012
Deze choreografie van Haya Maëla is voor het eerst opgevoerd in 2008. Samen met Damar Lamers maakte Haya Maëla in 2011 een gehele nieuwe dans op dezelfde muziek van de Haarlemse componist Louis Andriessen: Symfonieën der Nederlanden. Deze moderne compositie voor blaasorkest heeft Haya Maëla geïnspireerd tot het idee van een schaakspel. De witte schaakstukken tegenover de zwarte die met elkaar een strijd leveren met als enige doel het doden van de Koning van de tegenpartij. Toch blijkt na enige tijd niet alles zo zwart-wit te zijn.
ARTHUR VAN AVALON
April 2012
Geïnspireerd door het boek ‘Nevelen van Avalon’ van Marion Bradley lieten dansers een voorproefje zien van de remake van ‘Arthur van Avalon’, een avondvullende productie over het leven van de beroemde koning Arthur. Choreografen Haya Maëla en Damar Lamers belichtten het verhaal vanuit het Keltisch perspectief. In de Toneelschuur werd de Kroningsscene neergezet. Een voorstelling vol passie en oude magie.